-
Review Santo Domingo - Spel -8 jaar

Santo Domingo is een strategisch kaartspel waarbij het speelbord leidend is voor het succes van je kaarten. Elke beurt begint met het vooruit schuiven van het blokje op de puntenlijn (rood), de goederenlijn (blauw) en het handelen (geel) op het speelbord. Dat is de voorraad die voor iedereen beschikbaar is. Niet meer en niet minder.
De kunst is dus om zo snel mogelijk de voorraden van het gezamenlijke speelbord te verplaatsen naar je persoonlijke speelbord gebruikmakend van je kennis over de kaarten van je tegenstander(s), eigen kaarten en de wetenschap van het speelbord.
Na het verschuiven van blokjes op het speelbord, kies je twee kaarten uit je hand welke je gesloten voor je neer legt. Dan draaien alle spelers de kaarten gelijktijdig om. Vervolgens worden de acties op de kaarten in oplopen volgorde uitgevoerd.
Kaart 1 - 3 leveren direct scores op voor je punten en hebben effect op de rode lijn van het speelbord, Kaart 4 – 6 voor de toename van goederen en hebben effect op de blauwe lijn, en kaart 7 en 8 zorgen voor de handel, de gele lijn.
Kies je er voor een lage kaart te spelen, bijvoorbeeld de Kapitein (1), dan is de kans dat je direct de aangegeven 2 punten scoort groot. De verdiende punten gaan dan op het speelbord achteruit en op je persoonlijke scorebord vooruit. Voor de spelers die dan een grotere score willen behalen en de Admiraal (2) spelen, kan het zijn dat er dan niets over is gebleven en de kaart voor niets is gespeeld. De Admiraal levert wel maximaal 5 punten op maar deze moeten nog wel beschikbaar zijn op het speelbord. Dit principe geld ook voor de goederen van de blauwe lijn.
Met de handel op de gele lijn kunnen je persoonlijke goederen worden ingeruild voor punten tegen een verhouding die naarmate je wacht beter wordt. Hoe langer je wacht hoe beter de ruil verhouding. Maar als je te lang wacht en iemand speelt de Handelaar (kaart 7) gaat het gele blokje terug naar het begin en is de verhouding tot handelen slecht.
Elke beurt leg je de gebruikte kaarten op de aflegstapel. Wanneer je de Bedelaar speelt (kaart 8) mag je alle gebruikte kaarten weer oprapen en opnieuw gebruiken.
Na het uitvoeren van de acties op alle kaarten worden ze afgelegd en begint de volgende ronde. Een gespeelde kaart is dan uit het spel.
Onthouden van de gespeelde kaarten kan een voordeel opleveren. Je kunt profiteren van de puntenlijn en maximaal scoren als alle spelers de rode kaarten hebben uitgespeeld. Elke ronde gaan de punten op de rode lijn vooruit en zou je maximaal kunnen scoren. Zo kun je met de douane (6) scoren als de andere spelers een Fregat (4) uitspelen. Omdat het spel maar 8 kaarten bezit is het onthouden mogelijk en het afstemmen van jouw spel op je tegenstander de uitdaging.
Alle kaarten, het speelbord en de acties hangen samen met elkaar. Afhankeklijk van je tegenstander, de gespeelde kaarten, het speelbord, voer je de volgende actie uit. Soms is het slim om snel de bedelaar te spelen om in de volgende beurt veel te scoren, soms zul je moeten wachten. Geduld hebben is een belangrijke factor in het spel evenals onthouden van wat er is gespeeld.
De speler die als eerste 30 punten heeft gehaald is de winnaar.
Santo Domingo een zeer geslaagd kort en strategisch spel. Dat telkens anders is. De tijdsduur, strategie en variatie bij elk potje zijn de grote voordelen om elke speler na het eten over de streep te trekken. Het zorgt er voor dat het bij ons thuis regelmatig op tafel komt.
Gegevens op de doos: Santo Domingo
20 – 30 minuten
Vanaf 8 jaar
2 tot 6 spelers
White Goblin Games
Reacties (0)
Geen reacties gevonden.