Pandemic Rapid Response is een coöperatief spel waarbij je samen wint als je team alle steden redt voordat de tijd definitief op is. De moeilijkheidsgraad waarmee je starten wil, mogen jullie zelf bepalen.
Stress is het goede woord dat past bij dit spel. Stress in elke beurt dat de zandloper loopt (2 minuten) waarin je gezamenlijk besluiten moet nemen. Duurt de beslissing langer dan verlies je een tijdfiche. Gelukkig kun je deze wel verdienen tijdens het spel als je een stad weet te bevrijden. Bij het verlies van 3 fiches zijn jullie allemaal dood. Stress om het produceren van afval. Teveel is ook einde spel.
Je bent samen een team van doctoren en specialisten in een vliegtuig. Het is aan jou en je team om de wereld over te vliegen en rampen te bestrijden. Iedere speler krijgt een bepaalde rol toebedeeld. Deze rol geeft je speciale gaven die de andere niet spelers niet hebben. Gebruik ze daarom verstandig. Waar je in de andere Pandemic varianten los van elkaar van stad naar stad kan gaan, zitten jullie allemaal in hetzelfde vliegtuig en ga je van ruimte naar ruimte in dit vliegtuig, terwijl deze juist van stad naar stad vliegt.
Elke beurt rol je de dobbelstenen. Op de dobbelstenen staan verschillende symbolen: pleister (medische hulp), blik (voedsel), vliegtuig, druppel (water), naald (vaccin), bliksem (energie). Alle symbolen kun je inzetten bij de kamer waarin je bent. Je zorgt hiermee voor de middelen die nodig zijn om een stad van een ramp te redden (vaccins, voedsel, energie, medische hulp, water). Tenslotte kun je nog een vliegtuig dobbelen waarmee je allemaal kunt verplaatsen.
Als dit alles nog te makkelijk is dan kun je altijd nog de crisiskaarten toevoegen. Deze kaarten zorgen voor een extra hindernis waarmee je moet omgaan. Dit kunnen eenmalige effecten zijn, zoals het verliezen van middelen uit de opslagruimte. Of het zijn effecten die gelden totdat de zandloper weer omgedraaid wordt. Een voorbeeld hiervan is tegenwind, waarbij je meer vliegtuigen moet dobbelen om te kunnen verplaatsen. En ten slotte zijn er nog de spoedleveringen, deze moeten eerst afgehandeld worden voordat de stad zelf gered kan worden. De enige keer dat het ons gelukt was om met crisis kaarten te spelen, speelden we op het makkelijkste niveau qua steden kaarten.
Waarom een coöperatief spel?
Samenwerken, overleggen, samen winnen, samen verliezen, gezamenlijk doel, gebruik maken van elkaars talenten, elkaar verbeteren, wel strijd maar geen onderlinge competitie en samen plezier maken.
Z-Man Games
Duur 20 minuten
Aantal spelers 2-4
Vanaf 8 jaar